Monday, December 21, 2009

Wartaku...Sebelum Natal

Countdown...

88 days since TCF Cambodia Mission

23 days since GMC Cambodia Mission

13 days since Pa Adang Mission

11 days since balik kampung

13 days to new school year

81 days to a change of digits

Masa berlalu dengan kelajuan yang begitu laju sehingga saya merasakan bagai baru sahaja semalam semua di atas berlaku.

Fikiran dan hatiku masih berada jauh daripada badanku ini. Saya masih tidak dapat melupakan wajah-wajah guru yang kami temu semasa di Baray serta Phnom Penh. Semangat mereka masih dapat kurasai dan adalah menjadi doaku setiap hari agar semangat itu akan sentiasa berkobar-kobar di dalam diri setiap individu.


Time spent with TCF exco members and others were time I value a lot and it shall stay a sweet memory for me, for as long as my memory stays with me. Being able to meet them in person after seeing their names for years was like a dream come true. I truly value their involvement in TCF because I believe God uses them to keep this TCF alive and energetic. May God continue to use them in many ways and years to come...never think that you are too old for anything because our God is a great God. He uses the weak to shame the strong...the old to shame the young.


Bagi ahli exco yang baru, semoga anda meneruskan perjuangan yang telah diturun-temurun kepada anda dan setiap generasi baru yang akan datang. Ingatlah bahawa nama Tuhan yang kami agungkan dan bukan diri kami sendiri. Oleh itu, berikanlah yang terbaik demi nama Tuhan yang teragung and termulia serta demi pendidikan masa depan. Dia layak dan patut menerima yang terbaik daripada setiap umatnya.

Cambodia is still very much on my mind and heart...so also Pa Adang. "MISSION" is a word that I can never separate from...what more divorcing it. The most challenging mission ground is not those far away from me but it was the very first one God called me into....the school...my school now.


Namun begitu, banyak kali saya cuba menafikan bahawa itulah tanah misiku, kerana tanah itu begitu sukar sekali. Walaupun tanah itu dipenuhi oleh mereka yang bergelar diri mereka pengikut Yesus....Kristian...namun begitu sukar sekali untuk mempercayainya dengan setiap apa yang berlaku dan diperkatakan. Sering kali saya cuba melarikan diri daripada tempat itu dan sentiasa mencari peluang untuk menjauhkan diri daripada tempat itu.

It's just like being in a prison where you are free physically but lock up mentally and emotionally. Just look at those "prisoners" when they were set free...just look at their faces...smilling all the way...the joy that sprung out of them....never looking back even an inch.


Walau apapun yang saya lakukan dan cuba melakukan, untuk berada jauh daripada tempat ini....Tuhan tetap mengingatkan saya bahawa ada tujuannya Dia meletakkan saya di tanah misi ini. Inilah tanah misiku yang pertama dan "bukan bagiku untuk melakukan sesuatu tetapi adalah bagi Tuhan untuk melakukan segala apa yang ingin Dia lakukan. Saya hanyalah pekerjanya sahaja." Ini merupakan kata-kata ibu yang tidak akan saya lupakan sepanjang hidupku di dunia ini...kata-kata yang membuatkan aku merendahkan diriku dan mengubah setiap pandanganku terhadap setiap pelayananku.


I should not chicken out when times are tough and challenging but instead, I should pray and seek Him even more than I should. May the new school year bring much changes into how I handle situations and people...Christian....so-called Christian dan non-Christian alike. May there be a change in my heart and my attitude.

Tuhan dimuliakan di atas segala-galanya!

No comments: